M IS FOR...

Společná inscenace Orchestru BERG a souboru 420PEOPLE navazuje na řadu nekonvenčních projektů těchto dvou českých renomovaných uměleckých produkcí. Skladbu Louise Andriessena M is for Man Music Mozart vizuálně doprovodí projekce Petera Greenawaye navádějící do prostoru druhé časti večera. Tu tvoří zcela nová kompozice Rezonance na pěší vzdálenost od Jana Trojana z Orchestru BERG pro žestě a elektroniku, kterou rozpohybuje choreografie Nataši Novotné.

Více o skladbě M IS FOR MAN MUSIC MOZART

Film Petera Greenawaye s živě provedenou hudbou Louise Andriessena. Účinkuje Orchestr BERG & dirigent Peter Vrábel, zpěv Markéta Cukrová.

K dvoustému výročí Mozartova úmrtí si BBC objednala šest krátkých filmů, které by vytvořily kontrast k obvykle uctivým patetickým poctám. Oslovila také slavného nizozemského skladatele Louise Andriessena a ten okamžitě navrhl, aby film k jeho hudbě vytvořil Peter Greenaway.

Ti, kdo znají Greenawaye i Andriessena, tuší, že vzniklo skutečně povedené dílko. Velkou roli v něm hraje nejen hudba, ale i tanec. Ovšem M is for Man Music Mozart (M = Člověk Hudba Mozart) bývá také označován jako abecední film. Ústřední roli v něm hraje dokonale symetrické písmeno M, které stojí přesně uprostřed abecedy. K tomu se tvůrci vyjádřili takto: U písmene M se Bůh zastavil a stvořil člověka (Man), dal mu pohyb (Movement), a proto potřeboval hudbu (Music). A ne ledajakou hudbu – dokonalou hudbu. A tak stvořil Mozarta...

Tématem filmu je „výroba“ člověka, která se odehrává v „theatrum anatomicum“ známém ze 17. století. Je tak téměř logicky plný nahoty a tělesnosti, objevují se v něm záběry na nahá těla tanečníků a tanečnic. Nic z toho není ale samoúčelné. Jak už to u Greenawaye bývá, jde o propletenec metafor, slovních hříček, skrytých významů i narážek na nejrůznější slavné umělce… I na Mozarta samozřejmě. Občas se z Andriessenovy jazzově laděné hudby vynoří také hudební citát nebo připomínka některého z Mozartových slavných děl. O hudební doprovod se stará třináctičlenný dechový ansámbl (s klavírem a kontrabasem) a jazzová zpěvačka.

 

 

REZONANCE NA PĚŠÍ VZDÁLENOST

Hudba: Louis Andriessen, Jan Trojan, dirigent: Peter Vrábel, choreografie: Nataša Novotná & 420PEOPLE, světla: Pavla Beranová; účinkují: Zuzana Herényiová, Václav Kuneš, Nataša Novotná, Milan Odstrčil a Orchestr BERG.

Originální kompozice Jana Trojana pro žestě a elektroniku rezonuje ve zvídavé choreografii Nataši Novotné. Jedním z hlavních hnacích motorů projektu je téma poznávání a přijímání jiných prostředí – to práci na představení provází od zrodu prvotní myšlenky, přes tvůrčí rezidenci v Budapešti až do fáze posledních úprav.

Chtít anebo muset se ponořit do něčeho neznámého, objevovat nové, nejlépe s humorem a bez zbytečné bázně. Vědět, kdy se pak vynořit ven, poeticky se nadechnout a vydechnout, přestože nevíme jak jiné to venku tentokrát může být. Jak relativně důležité jsou pro nás instrumenty, kterými právě zacházíme - hlasy, těla, hudební nástroje... Nakolik je pak dokážeme reflektovat mezi řadou jiných, v  prostředí které se spolu s námi v čase vlastně neustále proměňuje? Do jaké míry mění úhel pohledu roli, kterou každý v představení hraje? 

Produkce: 420PEOPLE & Orchestr BERG, ve spolupráci s Novou scénou Národního divadla. Podpora: Mezinárodní visegrádský fond, Ministerstvo kultury ČR, Magistrát hl.m.Prahy,  MČ Praha 1, Partnerství OSA, Open Society Fund Praha, Nadace ČHF. Vznik a uvedení novinky Jana Trojana podpořil Nadační fond Avast. Činnost 420PEOPLE je podpořena grantem Fondation BNP Paribas.

420PEOPLE A ORCHESTR BERG

11/12/2012-12/12/2012 20.00
20/02/2013 20.00

Laterna magika Studio Nové scény
cs en