O digitalizaci Kouzelného cirkusu

Jedno z nejhranějších divadelních představení u nás i v celém světě vstupuje v dubnu do digitální éry. Původní filmový materiál, který od roku 1977 doprovodil více jak 6200 repríz Kouzelného cirkusu byl v průběhu uplynulého roku převeden do digitální podoby. O digitalizaci jsme si povídali s Romanem Duškem z projekce Nové scény.

Roman Dušek - projekce, multimédia, technická řešení

Od konce devadesátých let, kdy spoluzaložil VJskou skupinu PHASE se aktivně pohybuje na poli multimediálni tvorby v různých rolích - od VJe po autora konceptů a instalací. Podilel se na realizaci mnoha projektů v hudební, divadelni ci výstavnické oblasti, z posledních např. Sense Refresher - interaktivní instalace pro český Expo pavilon v Shanghaji nebo PHASE-Illumination - videomappingova shov na kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na nám. Jiřího z Poděbrad v Praze. Od r. 2011 působí na Nové Scéně ND.

 

Jak se ti na Nové Scéně libí?

Moc. Mám Novou scénu rád za to jaký nabrala směr a doufám, že v tom bude úspěšně pokračovat. Po těch dlouhých letech prakticky na volné noze je to díkůhodná zkušennost práce v mém oboru a v lidsky velmi přijemném prostředí. S kolegou Jardou Valáškem, posledním mohykánem původního projekčního týmu Laterny magiky, postupně pracujeme na revitalizaci technického zázemí, systému odbavení a archivaci audiovizualních materialů pro představení divadla. Takhle jsem přišel i k Cirkusu... 

Kouzelný cirkus je poslední představení z repertoáru Laterny magiky, které do této doby využívalo v projekcích analogový film. Nyní se filmový podklad digitalizuje. Jaký je vůbec smysl celého procesu?

Film se digitalizuje z několika důvodů. Za prvé, kopie filmu, stejně jako veškeré vybavení -  promítačky apod., postupně chátrají a digitální film na rozdíl od analogového neztrácí na kvalitě. Dalším důvodem je snadnější obslužnost digitální verze a méně technicky i finančně náročná údržba zažízení. V případě analogového filmu musí projekci obsluhovat tři lidé, promítá se ze tří obrovských promítaček a výsledný obraz se fyzicky spojuje až na plátně (jde o panoramatickou projekci složenou ze tří obrazů). V případě nové verze stačí pouze jeden člověk a o zbytek se postará speciální software, čímž se celý proces značně zjednodušuje. Promítá se sice také ze tří projektorů, ale v zásadě je obraz už hotový, předem připravený, a stačí ho jenom pustit. Zajímavé je, že např. v případě zájezdu souboru s tímto představením musela dříve jezit i celá skládací promítací kabina, stavěná na akci zpravidla v hledišti. Toto již s novou digitální technologií nebude nutné. Zatím původní film používáme jako synchronizovanou zálohu pro případ selhání nové techniky. Stále jej testujeme a upravujeme a dokud nebude systém absolutně spolehlivý nechceme tento format opustit. Ovšem milovníci celuloidu nemusí mít strach, technický arzenál pro původní filmové dílo u nás bude i po tom pro různé projekty k dispozici.

Jak vlastně digitalizace probíhá?

Film se přepisoval ve Filmových laboratořích na Barrandově pomocí filmového snímače (Telecine Spirit HD). Musím poděkovat pánům Jelenovi a Podlahovi za velmi vstřícný přístup. Původní sken bez jakýchkoli lokálních úprav dostávám já a dále upravuji často každý jednotlivý frame, pěkně okénko po okénku. Obraz se pak koriguje na více úrovních.  Nejdříve se upravují různé parametry obrazu - barvy, jas, kontrast, ostrost atd. – např. každá ze tří původních filmových kopií měla jinou barevnost, takže bylo nutné to nějak sladit dohromady. Dále bylo potřeba srovnat pozice jednotlivých snímků, obraz i místy skáče, a na závěr ještě vyčistit od různých nečistot a vyretušovat místa, kde je film fyzicky poškozený. Prakticky je to restaurátorský projekt s tím, že se jako ve všech představeních Laterny magiky jedná hlavně o kulisu k dalšímu ději na scéně. Při editaci se zohledňují i jiné součásti představení, a tím je tato práce dost specifická a zajímavá.

Jaký je konečný efekt digitalizace? V čem se liší výsledný obraz oproti původnímu? 

Rozdíl mezi analogovým a digitálním obrazem je na pohled dost zásadní. Filmové kopie, ze kterých se dosud promítalo, nejsou zdaleka tak technicky stabilní jako digitální záznam. Původní promítaný film je barevně či světelně odlišný, jednotlivé obrazy do sebe přesně nepasují a musí se ručně dorovnávat podle toho jaká běží v ten moment scéna. Ani tak to ale vždy přesně nesedí. Ovšem chceme zachovat co nejvice z původního tedy některé "chyby" je tam nutné nechat. Velkou předností filmové kopie vždy byla hloubka ostrosti, která je mnohem větší než máme v digitální podobě danou počtem pixelů. V podstatě promítáme obraz v nativním rozlišení 3840 x 1200 - tj. 4K na šířku a více než poloviční na výšku, což je na naše možnosti velmi slušné. Používáme projektory Barco HDX W14, obraz přehrávaný z mediaserveru se synchronizuje se zvukem pomocí timekódu. Výsledný efekt je s filmem pro tyto účely srovnatelný a otázku zda je digitální obraz lepší či ne už musí posoudit diváci. Jsem rád, že prozatím jsou reakce dobré.

Rozhovor vedl Jan Mocek


Laterna magika Café NONA
cs en